Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Ny moppe til sommeren

Gå til side : Previous  1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 14  Next

Go down  Innlegg [Side 8 av 14]

176Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 24.06.15 17:31

Haeggis Amateur Line skrev:Hvorfor i alle dager vil dere skru av ABS' en?

Har ikke tenkt over hvorfor, men pelsen kom jo med en veldig god grunn. Syns jeg.
pelsen skrev:ABS er vel straks på lista over påbudt utstyr på mopper, i 2016 eller -17. Da er det vel ikke lov å skru det av heller...for de som bryr seg om sånne bagateller.

177Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 24.06.15 18:40

Nå er ikke jeg veldig hard på gruskjøring, men på Adventure days var det snakk om ABS eller ikke på grus. GS'n med paralever foran og ABS er det bare å tråkke til bakbremsen, det er eneste og beste måten å få mer trykk på framhjulet, så kan det justeres med frembrems. Funka gull. Vi tok noen bremsetester på grusen der borte.

Men for å kunne slenge ut hekken i krappe svinger og rundt hindringer er vel ABS litt heft..

Min ABS har berga meg flere ganger, da jeg kjørte bak han som ikke hadde ABS og tryna på pølseturen til Arctic Tiger hadde det blitt mølje med meg innblandet uten ABS. Selvsagt kunne jeg hatt bedre avstand osv.. Men ABS er en stor sikkerhetsfaktor.

Men skjønner du skal bytte ut/supplere Rudolf med noe Question
En 1200 er jo nesten 1150 det :)

Vis Medlemmets Profil

178Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 24.06.15 18:41

Jeg tror ikke ABS er tryggere enn en som har lang baneerfaring - en vanlig ABS vil ikke være så god som det en erfaren banekjører kan få til ved f.eks innbrems med nedlegg - da må det et avansert system til som på de beste sportssyklene.

Vis Medlemmets Profil

179Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 24.06.15 18:49

Haya99 skrev:Jeg tror ikke ABS er tryggere enn en som har lang baneerfaring - en vanlig ABS vil ikke være så god som det en erfaren banekjører kan få til ved f.eks innbrems med nedlegg - da må det et avansert system til som på de beste sportssyklene.

Hvor mange har lang bane-erfaring i forhold til antall motorsyklister på veien:?:
Kjører man helikopter er det også liten mulighet for å kræsje med biler eller kjøre av veien.. clown

Vis Medlemmets Profil

180Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 24.06.15 20:22

Haya99 skrev:Jeg tror ikke ABS er tryggere enn en som har lang baneerfaring - en vanlig ABS vil ikke være så god som det en erfaren banekjører kan få til ved f.eks innbrems med nedlegg - da må det et avansert system til som på de beste sportssyklene.
Der tror jeg du tar grundig feil, Haya. Det er stor forskjell på å kjøre på bane og på vei. På bane er det kjente forhold, man kjenner både underlag og svinger. På vei er det varierende friksjon, og man kjører også på veier man ikke kjenner. Legg på motgående trafikk, barn, dyr syklister etc. så ser man raskt at utfordringene blir noe helt annet.

Det er ingen ulempe å kjøre på bane, men utfordringene på veien er noe helt annet. All bremsetrening hjelper, men jeg våger å påstå at ingen slår ABS-bremser i en panikksituasjon.

Vis Medlemmets Profil

181Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 24.06.15 21:09

mortal skrev:
Der tror jeg du tar grundig feil, Haya. Det er stor forskjell på å kjøre på bane og på vei. På bane er det kjente forhold, man kjenner både underlag og svinger. På vei er det varierende friksjon, og man kjører også på veier man ikke kjenner. Legg på motgående trafikk, barn, dyr syklister etc. så ser man raskt at utfordringene blir noe helt annet.

Det er ingen ulempe å kjøre på bane, men utfordringene på veien er noe helt annet. All bremsetrening hjelper, men jeg våger å påstå at ingen slår ABS-bremser i en panikksituasjon.

Man må seff også ha trafikkerfaring - men den ekstreme kjøringen som forgår på bane gir trygghet og kompetanse til å komme unna situasjoner også på vei -langt utover det ABS bremser kan gi. Alt er ikke bremsing - raske unnamanøvre etter at man møter en idiot i en sving om må legge sykkelen helt ned. Opplevde dette selv etter ACR i 09 - møtte en bobil på svingete vestlandvei - kunne ikke bremse - da hadde man blitt kjørt ned- men to raske nedlegg i en unnamanøver - som gikk greit fordi det nettopp var trent inn på bane.

ABS funker - men er ikke bedre enn høy kjørekompetanse.

Vis Medlemmets Profil

182Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 24.06.15 22:01

Jeg støtter Mortal i hans betraktninger på gruskjøring og ABS av.
Dog vil jeg gjenta spørsmålet om hvorfor slå det av?
På vanlig vei?
Det Haya sier er tull og tøys. Eneste geunnene til ikke å bruke ABS på bane er vekt og fare for varmgang.
Det er ikke snakk om at NOEN av dere stopper fortere uten ABS på asfalt.
...så lenge dere bruker den rett.
Her inne er det nok gamlinger til at mange husker hva som skjedde da ABS ble introdusert i bil?
Mange kræsjet, og det ble sagt at utstyret ikke kunne bremse bedre enn en dreven fører.
Helt til noen uten fordommer brukte primalskrekken til å kline til nok så systemet ble aktivert.
Samme med sykler i dag.
Klin til med ABS og kjenn nyrene presse på bak ørene.
Wink

Vis Medlemmets Profil http://haeggis-mess.blogspot.no/

183Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 24.06.15 22:03

Haya99 skrev:ABS funker - men er ikke bedre enn høy kjørekompetanse.
Jo. Det gjør det.

184Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 24.06.15 22:04

Personlig har jeg aldri(hittil) hatt behov for ABS eller andre støttesystemer hverken på bil eller 2 hjuling.
om det kommer av at jeg kjører som ei krøkke eller hva det er vet jeg jo ikke-men det er føreren som kommer i situasjoner en ikke mestrer som oftest definerer behovet.
Hvis jeg hadde kjøpt en sykkel med et av de siste års ABS tror jeg nok ikke at jeg hadde forbikoblet det-gjør jo ingen skade hvis en ikke aktiverer systemet men at det ligger som en sikkerhet ved eksempelvis diesel/oljesøl på våt vei i veikryss.
ved tørr asfalt er jo friksjonen i fordekket og bremsene i stand til å få de fleste sykler til å slå forlengs volt(customkomfyrer og nedlessede traktorer unntatt tongue )så en kan jo ikke bare klemme i bunn uansett.systemene kan ikke stanse deg fortere enn de fysiske lover.

Et lite spørsmål til dere som har ABS-og koblede bremser: hvis dere bremser så hardt at bakbremsen begynner å låse, hva skjer med bremseeffekten foran?
vil den redusere forbremsen for å øke vekt/bremseeffekten bak eller vil den bare slutte å bremse bak?
jeg tenker da primært på asfalt med god friksjon-men også på grus.
dette stusser jeg litt på..

Vis Medlemmets Profil

185Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 25.06.15 5:25

Haeggis Amateur Line skrev:
Jo. Det gjør det.

Tull. Det er ikke alltid det er bare å bremse som redder deg...... motgående kjøretøy f.eks - da nytter det ikke å stå stille i veien.
Kurve mye krappere enn planlagt - på ukjent vei eller at en trailer imot tar mer enn sin del av veien. Da må du svinge mye mer enn planlagt og ingen abs eller andre systemer redder deg - kun din kompetanse - den du trener best opp på en bane.

Vis Medlemmets Profil

186Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 25.06.15 9:58

Haya99 skrev:
Jo. Det gjør det.

Tull. Det er ikke alltid det er bare å bremse som redder deg...... motgående kjøretøy f.eks - da nytter det ikke å stå stille i veien.
Kurve mye krappere enn planlagt - på ukjent vei eller at en trailer imot tar mer enn sin del av veien. Da må du svinge mye mer enn planlagt og ingen abs eller andre systemer redder deg - kun din kompetanse - den du trener best opp på en bane.

Mange ulykker skjer ved at det er løs grus i veien, ergo er erfaring på grus bedre enn ABS clown

Vis Medlemmets Profil

187Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 25.06.15 10:12

Jeg har en 2014 GS med det meste av utstyr jeg kunne velge ved bestilling. Har ikke angret en gang på utstyret ! Dekktrykkontroll for å kunne oppdage snikpunktering og vite at jeg har optimalt dekktrykk. Cruisekontroll bruker jeg ofte for å sikre at jeg ikke "glir over" fartsgrensen i 40-60 soner og på de kjedelige motorveistrekkene. Dynamisk ESA sikkrer at jeg til enhver tid har et best mulig fjæring og demperoppsett for underlaget og kjørestilen. Driving mode pro for å kunne velge den motorkarakterestikken som passer underlaget og meg best (road, dynamic, rain, offroad og offroad pro). Disse "mode" griper også inn i ESA. Led lys fordi det ganske enkelt lyser bedre og jeg ser ikke like bra i mørket lengre. Det er sikkert mer jeg valgte, men ikke husker i farten.
Har kjørt 20000km til nå og er kjempefornøyd med GS'n cheers

Ronny

Vis Medlemmets Profil

188Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 25.06.15 12:02

Palma skrev:
Haya99 skrev:
Jo. Det gjør det.

Mange ulykker skjer ved at det er løs grus i veien, ergo er erfaring på grus bedre enn ABS clown

"Gruserfaring" som i å kjøre på grusvei- hjelper lite når det er grus oppå asfalt; da er det stort sett bare å bremse/svinge før grusen -kjøre rett over uten brems og nedlegg - og så kompensere kjapt etterpå - som hjelper.

Vis Medlemmets Profil

189Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 25.06.15 13:09

Haya99 skrev:
Jo. Det gjør det.

I og med at ABS er et bremsesystem, tar jeg det for gitt at du mener du er bedre til å BREMSE enn systemet, i og med at du nødvendigvis er bedre til å svinge, all den tid ABS ikke svinger, eller for den del prøver i det hele tatt.

DU er IKKE bedre til å bremse enn ABS.
I en kritisk situasjon, vil ABS kunne hjelpe ved å gi en fører mulighet til kurskorreksjon selv om bremsen har gått for hardt på.
Å si at "jammen rett etter en banetur for seks år siden var jeg dritflink" hjelper deg fint lite i dag. Du skal kjøre mye og ofte på bane for at det skal kunne veie opp mot fordelene ved ABS.

Har du noengang prøvd en sykkel med ABS? SKIKKELIG?

190Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 25.06.15 13:10

Haya99 skrev:
Palma skrev:
Haya99 skrev:
Haya99 skrev:...svada, svada...
Jo. Det gjør det.
...bla, bla, blada, jada, mere svada...

"Gruserfaring" som i å kjøre på grusvei- hjelper lite når det er grus oppå asfalt; da er det stort sett bare å bremse/svinge før grusen -kjøre rett over uten brems og nedlegg - og så kompensere kjapt etterpå - som hjelper.
Du snakker mot deg selv nå, Haya.
Her også Wink

191Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 25.06.15 14:49

Her også Wink

Hvis du er så innskrenka at du ikke forstår forskjellen på å ta en sving på grusvei - og en på asfalt med et grusparti oppå asfalten - så får du teste det i praksis....

Vis Medlemmets Profil

192Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 25.06.15 16:29

Abs er for pyser og banekjørere, vi som  kan kjøre sykkel klarer oss uten. Men ser ut som det følger med på alle nye sykler.

@B040; De har noe de kaller obc,on board computer, hva brukes den til?

Jeg kunne tenkt meg cruisecontrol,esa og sikkert gode lys. Er det stor forskjell på standard og led? Koster jo noen kroner.

De har jo gjort det så krøkkete, hvis det er noe utstyr man ønsker, så kan man  ta gift på at det leveres i en pakke med ting man(jeg) ikke ønsker.

Jeg er nok for gammel, men er av den formening av at desto mere fancy utstyr desto mere potensielle problemer.

193Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 25.06.15 17:05

Haya99 skrev:
Her også Wink

Hvis du er så innskrenka at du ikke forstår forskjellen på å ta en sving på grusvei - og en på asfalt med et grusparti oppå asfalten - så får du teste det i praksis....
Du sier erfaring fra et mer ekstremt miljø ikke har noe å si.
...men det er jo nøyaktig det du sier det har når det gjelder banekjøring kontra vei.

Altså snakker du mot deg selv.

Jeg tror fortsatt ikke du har prøvd ABS på sykkel.

194Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 25.06.15 18:27

Haya99 skrev:
Her også Wink

Very Happy Det kommer av og til et par visdomsord fra deg, haya. Som jeg ser det så tror jeg ikke høggis tok poenget ditt i utgangspunktet

195Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 25.06.15 18:30

Men tilbake til det vi snakket om, nødvendigheter på en traktor.

Quikshifter, hva skal man med det?

Og alarm, er det noe vits i?

Og keyless? Hvis noe svikter der , vil nøkkelen fremdeles virke på gammel måten i tenningslås?

196Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 25.06.15 18:32

B040 skrev:Jeg har en 2014 GS med det meste av utstyr jeg kunne velge ved bestilling. Har ikke angret en gang på utstyret ! Dekktrykkontroll for å kunne oppdage snikpunktering og vite at jeg har optimalt dekktrykk. Cruisekontroll bruker jeg ofte for å sikre at jeg ikke "glir over" fartsgrensen i 40-60 soner og på de kjedelige motorveistrekkene. Dynamisk ESA sikkrer at jeg til enhver tid har et best mulig fjæring og demperoppsett for underlaget og kjørestilen. Driving mode pro for å kunne velge den motorkarakterestikken som passer underlaget og meg best (road, dynamic, rain, offroad og offroad pro). Disse "mode" griper også inn i ESA. Led lys fordi det ganske enkelt lyser bedre og jeg ser ikke like bra i mørket lengre. Det er sikkert mer jeg valgte, men ikke husker i farten.

Ronny

Du er sikkert en erfaren fører, men alt dette snakket om ekstrautstyr er i mine øyne noe som reduserer kjøringen fra aktiv til passiv kontroll. Så, er du / de fleste av oss blitt så gamle (bortsett fra Haya som liker grus på asfalt) at vi ikke kan kjøre uten støttehjul eller i ytterste konsekvens, rullator? Hvor blir det av feelingen når elektronikken skal føre deg trygt fra peer to peer?
I mine øyne er all gimmicken som å kjøre på trikkeskinner - og hva er da vitsen? Faen gutter !

Krangle gjerne om ABS eller ikke - synes dette blir litt mer et spørsmål om vi lar oss teknofisere og sedativt rulle ut på asfalten.

pig

Vis Medlemmets Profil

197Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 25.06.15 18:54

OBC er vel den de referer til som en utvidet kjørecomputer. Mye av det samme man har på bil. Forbruk, snittforbruk, div tripptellere, motor og "utetemp", dekktrykk, kjøremodus, fjærsetting osv

Selv om man har alle disse hjelpemiddlene så er det fremdeles du som styrer, gir gass og bremser. Hjelpemiddlene er bare med å sikkrer og øker komforten.
Man klarer seg helt sikkert uten mange av disse oppsjonene. Mye av dette er jo helt nytt i mcsammenheng. Biler har hatt dette i flere år.

Hvorfor skal man IKKE ha disse hjelpemiddlene??

Vis Medlemmets Profil

198Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 25.06.15 21:05

Jodlevann skrev:
B040 skrev:Jeg har en 2014 GS med det meste av utstyr jeg kunne velge ved bestilling. Har ikke angret en gang på utstyret ! Dekktrykkontroll for å kunne oppdage snikpunktering og vite at jeg har optimalt dekktrykk. Cruisekontroll bruker jeg ofte for å sikre at jeg ikke "glir over" fartsgrensen i 40-60 soner og på de kjedelige motorveistrekkene. Dynamisk ESA sikkrer at jeg til enhver tid har et best mulig fjæring og demperoppsett for underlaget og kjørestilen. Driving mode pro for å kunne velge den motorkarakterestikken som passer underlaget og meg best (road, dynamic, rain, offroad og offroad pro). Disse "mode" griper også inn i ESA. Led lys fordi det ganske enkelt lyser bedre og jeg ser ikke like bra i mørket lengre. Det er sikkert mer jeg valgte, men ikke husker i farten.

Ronny

Du er sikkert en erfaren fører, men alt dette snakket om ekstrautstyr er i mine øyne noe som reduserer kjøringen fra aktiv til passiv kontroll. Så, er du / de fleste av oss blitt så gamle (bortsett fra Haya som liker grus på asfalt) at vi ikke kan kjøre uten støttehjul eller i ytterste konsekvens, rullator? Hvor blir det av feelingen når elektronikken skal føre deg trygt fra peer to peer?
I mine øyne er all gimmicken som å kjøre på trikkeskinner - og hva er da vitsen? Faen gutter !

Krangle gjerne om ABS eller ikke - synes dette blir litt mer et spørsmål om vi lar oss teknofisere og sedativt rulle ut på asfalten.

pig

Ja der er vi på det jeg mener om forskjellen på å kjøre og bli kjørt.

Jeg er så idiot og gammeldags at for meg er motorsykkel en motorisert sykkel.
Dette er for meg følelsen av at jeg kontrollerer et "kjøretøy" som både er utfordrende spennende og litt farlig...
skal jeg ha komfort og bagasjeplass til alt mellom himmel og jord har jeg en bil..Til alt jeg MÅ kjøre også...

Vis Medlemmets Profil

199Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 25.06.15 22:42

Har leita frem popcorn og noe hyggelig i koppen, og er klar til å kaste meg inn i diskusjonen.

På sykler med moderne bremser trenger man ABS. Siden tema startet med diskusjon om hva man trengte på ny BMW er det min klare holdning at ABS er en stort bidrag til sikrere kjøring. Bremsene er så effektive (gjelder ikke bare BMW) og sterke at man lett ville låse hjulet ved bare å bruke et par fingre på hendelen. Uten ABS ville man ved litt brå bremsing lett gå på snørra, og man ville deise i asfalten før man ante hva som skjedde.
Å påberope seg erfaring som gjør dette overflødig vitner om uvitenhet. Følger med på MotoGP (hvor de forløpig ikke får lov å benytte ABS), og i nesten hvert eneste løp er det noen som tryner grunnet låst fremmhjul.

Hva med antispinn? Har man en motor med godt dreiemoment røkker den lett løst bakhjulet så snart underlaget er litt tvilsomt. På våt asfalt røkker min 1300GT løst bakhjulet på 6-gir. Om man feks svinger ut sykkelen til forbikjøring samtidig som man er litt ivrig på gassen slipper bakhjulet, så ja, man vil ha Traction-controll (ASC).

Det nevnes gruskjøring.
Det er stor forskjell å oppleve grus på asfalt kontra å kjøre på grusvei.
På asfalt fungerer grus som et kulelager og her vil ABS/ASC bidra til at hjulet ikke sklir og drar fører i bakken.
På grus derimot vil man spinne gjennom løsmasssen og spinne hjulet ned på fastere underlag for bedre grep. Samme med brems, man vil delvis låse hjulet slik at det skjærer gjennom løs masse på toppen og får feste under.

Man skal ikke ha kjørt mange meter på grusvei før man innser at ABS/ASC må deaktiveres.

Dynamisk fjæring: Må ikke ha det, men du verden så greit det funker. Støtdemper er stiv på fast underlag og myker seg opp når veien blir humpete. Sier som BO40, hvorfor i allverden skulle man ikke ønske å ha det?

Quickshift og cruisekontroll:
BMWs quickshift på GS funker etter sigende drittbra, og har man først prøvd det vil man ikke være det foruten.

Cruisecontroll: Om man kjører lenger enn til første gatekjøkken vil man på et tidspunkt føle behov for å avlaste høyrehanda. Tenk deg bare feks: man feier forbi en gruppe cruisere, er det ikke greit å kunne hilse med høyrehanda? Man har da folkeskikk :-)

I min verden er ikke ovennevnte utstyr hinder for kjøreglede. Jeg opplever det tvert imot, at det øker kjøregleden.

Så mitt råd til Kliff: Knus sparegrisen og ta grisen til unga, deretter går du og kjøper deg en ny GS. Og når de kommer med utstyrslista peker du med hele handa. Prisen husker du i 10 min, utstyret har du i sykkelens hele levetid :-)

Vis Medlemmets Profil

200Ny moppe til sommeren - Page 8 Empty Re: Ny moppe til sommeren on 26.06.15 6:56

knutk skrev:
Å påberope seg erfaring som gjør dette overflødig vitner om uvitenhet. Følger med på MotoGP (hvor de forløpig ikke får lov å benytte ABS), og i nesten hvert eneste løp er det noen som tryner grunnet låst fremmhjul.

Det nevnes gruskjøring.
Det er stor forskjell å oppleve grus på asfalt kontra å kjøre på grusvei.
På asfalt fungerer grus som et kulelager og her vil ABS/ASC bidra til at hjulet ikke sklir og drar fører i bakken.

hehe - å du tror at hvis den ABSen din hadde vært tillatt på MotoGP sykler så ville ingen trynet ved innbrems? .....mulig det men tempoet hadde gått betydelig ned. Den ABSen kan nok bidra ifht en fører på veinivå - men ville ikke funket i RR på bane - og definitivt ikke i MotoGP.
Men som nevnt - det finnes sykler med svært avanserte systemer - som selv ganske gode RR-førere ville hatt nytte av. Og på Traction Control har de kommet langt - det funker for alle - men det er mye mer avanserte typer enn på din gatesykkel - og det kreves mye for å justere de inn korrekt slik at de funker i løp - selv på NM -nivå.

Og grus på asfalt - kommer du inn i sving med nedlegg - og har et gruspart - så redder ikke ABSen deg - du tryner - hvis du ikke klarer å rette opp sykkelen før grusen.

Vis Medlemmets Profil

Sponsored content

Til Toppen  Innlegg [Side 8 av 14]

Gå til side : Previous  1 ... 5 ... 7, 8, 9 ... 14  Next