Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Hurra for deg som fyller ditt år

Gå til side : Previous  1 ... 12 ... 20, 21, 22, 23, 24  Next

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down  Innlegg [Side 21 av 24]

501 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Tor 1 Okt 2015 - 13:06

KliffArne skrev:
mortal skrev:
jhn skrev:
KliffArne skrev:Idag har nomaden bursdag, gratulerer!

Lurer på hva temaet blir i dette selskapet Question
Gratulerer.

Tema, nei vet ikke. scratch
Jeg skal ta ryggsekken på, og rusle om bord ... Du finner vel på noe. rendeer
Bruker man ryggsekk til sjøs? Question
I utgangspunktet ikke, men det finnes sjøfolk som ikke bryr seg om gamle tradisjoner.
jhn er kanskje en av dem, der han sitter med beina på dashbordet og tipper på trekkdyr. Han pleier sikkert å gå ned trappa til kjøkkenet når han skal hente kaffe, også.

Så du antyder at Jhn egentlig er landkrabbe? Splitte mine bramseil! Han kommer til å kjølhale deg og la deg dingle i rånokken etterpå....

Vis Medlemmets Profil

502 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Tor 1 Okt 2015 - 13:32

KliffArne skrev:
mortal skrev:
jhn skrev:

Gratulerer.

I utgangspunktet ikke, men det finnes sjøfolk som ikke bryr seg om gamle tradisjoner.
jhn er kanskje en av dem, der han sitter med beina på dashbordet og tipper på trekkdyr. Han pleier sikkert å gå ned trappa til kjøkkenet når han skal hente kaffe, også.

Noe må man jo si for å få litt aktivitet her inne, jeg kan godt ofre litt kred for en god sak.
Men ryggsekk bruker jeg ikke, men ser at det blir stadig mere vanlig ... det har kanskje sammenheng med at alle går jo rundt med både pc og nettbrett?
Reaksjonen på dette med dashbordet kom litt overraskende på meg .. det må jeg si.
Det skjer vel med de fleste at man i øyeblikket ikke finner det korrekte ordet.
Jeg vet jo hva en brukonsoll er, men det er sjelden det ordet dukker opp i en samtale ... man/jeg er som regel mere spesifikk når man snakker om noe på konsollen ... ditten eller datten ligger/står der borte ved den andre ditten eller datten ... foran, bak, ved siden av, over eller under den derre du vet .. Med en brukonsoll på 5-10 meters bredde blir det ofte litt for upresist å bare si "konsollen"
jaja, nok om det.
Hvilke andre gamle sjømanns-tradisjoner er du opptatt av KliffArne?

Vis Medlemmets Profil

503 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Tor 1 Okt 2015 - 13:50

Haya99 skrev:
KliffArne skrev:
mortal skrev:
jhn skrev:

Gratulerer.

Så du antyder at Jhn egentlig er landkrabbe? Splitte mine bramseil! Han kommer til å kjølhale deg og la deg dingle i rånokken etterpå....
Ja, det er visst det han gjør. Selv er jeg ikke så opptatt av å definere meg som hverken det ene eller det andre. Motorsyklist, bilist, syklist, sjømann, mekaniker, snekker, bygg og anleggsarbeider, fyrvokter ... samme fan, jeg er bare en fyr med litt variert yrkesbakgrunn og interesser ... men æ kunne godt ha lafsa tel han med en god gammel sjøvott ... det e jo det første man tradisjonelt gjør med storkjefta kranglefanta pirat

Vis Medlemmets Profil

504 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Tor 1 Okt 2015 - 15:22

Har gått ti topper-serien i Ringsaker i sammar je..mæ ryggsækk hår eneste gong.
Heller en ryggsækk enn en drittsækk,sa dom i gammelvær`n her.. Idea

...men....åkken ska je grattulere ? affraid

Vis Medlemmets Profil

505 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Tor 1 Okt 2015 - 18:29

jhn skrev:

Gratulerer.

He he, du visste så utmerket godt hva du gjorde da du skrev om å ta ryggsekken på deg og rusle ombord pirat
Så hvorfor ikke. Du spør hvilke andre sjømanns-tradisjoner jeg er opptatt av. Tja, jeg syns f.eks at ryggsekk ikke hører hjemme på båt, ikke sier jeg h-st heller ombord. Paraply, nei. Alt gammel overtro. Ikke at jeg er overtroisk, men er blitt "opplært" til dette.
Og så er jeg veldig opptatt av å beholde sjømannsspråket, du får aldri meg til å kalle byssa for kjøkken, eller skottet for vegg osv. 
J

506 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Tor 1 Okt 2015 - 19:03

KliffArne skrev:
jhn skrev:

Gratulerer.

He he, du visste så utmerket godt hva du gjorde da du skrev om å ta ryggsekken på deg og rusle ombord pirat
Så hvorfor ikke. Du spør hvilke andre sjømanns-tradisjoner jeg er opptatt av. Tja, jeg syns f.eks at ryggsekk ikke hører hjemme på båt, ikke sier jeg h-st heller ombord. Paraply, nei. Alt gammel overtro. Ikke at jeg er overtroisk, men er blitt "opplært" til dette.
Og så er jeg veldig opptatt av å beholde sjømannsspråket, du får aldri meg til å kalle byssa for kjøkken, eller skottet for vegg osv. 
J
Javisst gjorde jeg det Laughing
Ellers er jeg enig i alt du sier her. Jeg var på sjøen stort sett hele 80-tallet, og litt nå og da på 90-tallet før jeg gikk på land permanent .. trodde jeg. Nå er jeg blitt sjømann igjen og er glad for det.
Føles litt som å komme hjem igjen.
Men jeg mener å merke en stor forskjell på fokuset på gamle tradisjoner. Havet er på en måte befolket av akademikere nå ... høyskolestudenter som ikke har vært på sjøen før de begynte å nærme seg 30 ... 25 kanskje.
Jeg antar du har vært på sjøen siden ungdommen og derfor er ganske bevisst på slike ting vi prater om her?

Det er forresten en god del gamle fiskere ... stort sett matroser, som har litt problemer med å innrette seg etter dagen sikkerhetstenkning i offshoreindustrien ... "pøh, forbanna tull, sånn har æ aldri gjort før, å har vært på havet siden æ va en liten guttunge".  Det hører jeg relativt ofte.
Gjør ikke du det?
Jeg trives godt sammen med gamle sjarkfiskere og trålgaster ... de har samme livsmotto som BAN .. men det er ikke alle som egner seg like godt som en moderne sjømann. På samme måte som vi ikke passer på mc...

Men det var ingen som kunne feste som et trålermannskap etter et par mnd på sjøen  affraid

Selv ligger jeg vel litt midt i mellom en fisker, en sjømann i utenriksfart med turer på 6 mnd +, en ekte landkrabbe og en akademiker.

Vis Medlemmets Profil

507 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Tor 1 Okt 2015 - 21:47

Ja, har det meste av arbeidslivet så langt til sjøs. Og jaggu har dagliglivet endret seg.
Jeg pleier å si at før i tiden var det viktigste å få jobben gjort, få lasta inn og ut av båten så effektivt som mulig. Nå er det mere sånn at det viktigste er å fortelle/dokumentere hvordan man har tenkt å gjøre jobben.
På en måte savner jeg sånn det var.

Og kaffepausene som man tidligere brukte til å prate skjit, og kanskje litt båt, de består nå stort sett av et gjeng ungdommer med hver sin smartphone som de sitter med nesen nedi.Tragisk, på en måte.Internettet er ikke bare en velsig,nelse No

Utviklingen burde stoppet da vi fikk muligheten å ringe hjem, hvis man hadde noe å ringe hjem om. Nå drukner man i mailer fra kreti og pleti om mere eller mindre viktige ting som forventes respons på.
Jaja, snart pensjonist alien

508 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Fre 2 Okt 2015 - 8:18

KliffArne skrev:Ja, har det meste av arbeidslivet så langt til sjøs. Og jaggu har dagliglivet endret seg.
Jeg pleier å si at før i tiden var det viktigste å få jobben gjort, få lasta inn og ut av båten så effektivt som mulig. Nå er det mere sånn at det viktigste er å fortelle/dokumentere hvordan man har tenkt å gjøre jobben.
På en måte savner jeg sånn det var.

Og kaffepausene som man tidligere brukte til å prate skjit, og kanskje litt båt, de består nå stort sett av et gjeng ungdommer med hver sin smartphone som de sitter med nesen nedi.Tragisk, på en måte.Internettet er ikke bare en velsig,nelse No

Utviklingen burde stoppet da vi fikk muligheten å ringe hjem, hvis man hadde noe å ringe hjem om. Nå drukner man i mailer fra kreti og pleti om mere eller mindre viktige ting som forventes respons på.
Jaja, snart pensjonist alien

....det med at dokumentasjonen er viktigere enn utførelsen er bare et staduim i utviklingen - tipper at den effektiviseringen som kommer nå vil røske opp i endel tungrodde greier.

..husker selv da jeg var ung og kom i båt og på byggeplasser - det var ikke akkurat prat for å føre verden framover som ble prestert rundt kaffebordet. Og gamlekara skulle styre showet -og rakke ned på de nye og unge - en ukultur mange steder. Har alltid hata "veteran"-dyrkelse.

Vis Medlemmets Profil

509 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Fre 2 Okt 2015 - 9:56

Haya99 skrev:

..husker selv da jeg var ung og kom i båt og på byggeplasser - det var ikke akkurat prat for å føre verden framover som ble prestert rundt kaffebordet. Og gamlekara skulle styre showet -og rakke ned på de nye og unge - en ukultur mange steder. Har alltid hata "veteran"-dyrkelse.
I kaffepausene skal jo verden stoppe opp, så det er jo greit nok.
Men de gamlekara du snakker om opplevde jeg også en del av i ungdommen.
På min første tur utenriks, hadde jeg en litt eldre motormann etter meg i noen uker ... helt til jeg ble lei, kan vi si, uten å gå i detaljer. Det ble i alle fall slutt på dritten.
Jeg husker skipperen kom ut på dekk for å gi meg et oppmuntrende klaps på skuldra.
"Dette skulle du gjort første dagen" sa han. Han hadde tydeligvis sett hva som foregikk
Jeg har aldri tålt sånn dritt.
Det er heldigvis langt sjeldnere sånne ting skjer nå for tiden, og de er lettere å stoppe i dag.
Det hender jo at jeg kikker litt på Deadliest Catch på tv ... at de såkalte Greenhorns ikke eksploderer er meg en gåte.
En annen og like stor gåte er at de derre folka, alle sammen, ser ut til å mene at dette er den eneste og riktige måten å behandle ungdommer på.

Vis Medlemmets Profil

510 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Fre 2 Okt 2015 - 12:23

Ikke forstår jeg hvorfor dere vinkler mitt innlegg mot heltedyrkelser og traumatiske opplevelser fra barndommen, men det er sikkert godt å få det ut pirat

Litt av poenget mitt var at det sosiale har gått tapt etter at facebook etc. er blitt tilgjengelig. Folk er jo blitt helt fjerne.
Samme gjelder andre plasser i samfunnet. Folk går på fjelltur sammen, og er mere opptatt av å ta selfies og lete etter dekning på mobilen, sånn at de kan oppdatere feisboka, enn å være sosial sammen i øyeblikket.

Gratulerer med ovestått,nomaden.

511 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Fre 2 Okt 2015 - 12:50

Ja det er pussig at så mange er blitt helt avhengig av å få bekreftelse på alt de gjør...

en kaffekopp med venner på facebook smaker vel litt tamt?? What a Face

Vis Medlemmets Profil

512 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Fre 2 Okt 2015 - 12:54

KliffArne skrev:Ikke forstår jeg hvorfor dere vinkler mitt innlegg mot heltedyrkelser og traumatiske opplevelser fra barndommen, men det er sikkert godt å få det ut pirat

Litt av poenget mitt var at det sosiale har gått tapt etter at facebook etc. er blitt tilgjengelig. Folk er jo blitt helt fjerne.
Samme gjelder andre plasser i samfunnet. Folk går på fjelltur sammen, og er mere opptatt av å ta selfies og lete etter dekning på mobilen, sånn at de kan oppdatere feisboka, enn å være sosial sammen i øyeblikket.

Gratulerer med ovestått,nomaden.
Det gjør jeg jo ikke, jeg svarte bare på Hayas kommentar om gamle drittsekker ... som det heldigvis ikke finnes så mange av lengere.
Ser du ikke at jeg har fjernet din del av innlegget?
Jeg er helt enig med deg i at mye av det sosiale ombord er blitt borte med internettets inntog til sjøs.
Messa og fellesrommene står stort sett ubrukt ombord når alle har TV og bredbånd og feite musikkanlegg på sovero .... eeh Embarassed ... lugarene What a Face

Ellers tror jeg episoden jeg fortalte om var mest traumatisk for den gamle motormannen.

Vis Medlemmets Profil

513 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Lør 31 Okt 2015 - 10:41

Gratulerer til Twinmannen som fyller år idag cheers cheers

Måtte bare nevne det, siden jeg mener å huske at han følte seg litt uttafor siden han ikke ble oversett rabbit

514 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Lør 31 Okt 2015 - 14:54

Hurra for twinnmannen! cheers

Vis Medlemmets Profil

515 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Lør 31 Okt 2015 - 14:57

Hurra hurra. To er vel nok, er tross alt twin...

Vis Medlemmets Profil

516 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Lør 31 Okt 2015 - 15:05

cheers Grrrattlere med dan ja Twinnmann! Ble det noen flere turer på Lille Grønne i høst?

Vis Medlemmets Profil

517 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Ons 4 Nov 2015 - 12:51

Takk takk! :-)

AT: Blei bare en liten softistur til Helgeroa, før Lille Grønne ble parkert i begynnelsen av oktober.
Satser nå på tildlig, og varm vår!  Cool

Vis Medlemmets Profil

518 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Fre 6 Nov 2015 - 12:55

Mortal fyller år, gratulerer cheers cheers

519 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Fre 6 Nov 2015 - 13:16

Takker, Kliff! pirat

Vis Medlemmets Profil

520 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Fre 6 Nov 2015 - 14:07

Grattis med Dan, Mortiz! Blir det feiring med Dunder og Småkaker, eller Blautkake og Sylvskei Question

Vis Medlemmets Profil

521 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Fre 6 Nov 2015 - 15:03

Hipp hipp og gratulerer med dagen Mortal cheers

Vis Medlemmets Profil

522 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Fre 6 Nov 2015 - 16:44

C днем рожденные mortal Very Happy

Vis Medlemmets Profil

523 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Fre 6 Nov 2015 - 16:52

gratulerer mortal. cheers

Vis Medlemmets Profil

524 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Tor 19 Nov 2015 - 18:36

TheHaughom har bursdag, gratulerer.

Lurer på hvor han er blitt av.

525 Re: Hurra for deg som fyller ditt år on Fre 20 Nov 2015 - 10:06

Her var det mange gratulasjoner jeg ikke har fått med meg gitt, beklager! Så takk til Tigergutt, Palma, som snart er blakk pga byggeprosjektet, russianridr og mekkern, som bør kjøpe seg en IT 465 snart. sunny

Vis Medlemmets Profil

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen  Innlegg [Side 21 av 24]

Gå til side : Previous  1 ... 12 ... 20, 21, 22, 23, 24  Next