Bike Anarchy Norway - BAN.
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

R-sykkel til ADV?

Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1R-sykkel til ADV?  Empty R-sykkel til ADV? on 23.07.19 12:53

Haya99

Haya99
Ligger jo ute vidder av Gixxer som offroader og lignende. Det jeg skal ha er en sykkel som er ok på veien - blir jo uansett mest asfaltkjøring når man bor i Oslo - men så skal det være grusmulighet, god sittestilling og litt trøkk. Nyere KTM er jo det man burde ha - men jeg pønsker på et lavbudsjettprosjekt - utgangspunkt en opp til -99 mod sykkel fra Sweden - ca. 20 lapper - med litt motor; de fleste kurante ADV sykler er jo undermotoriserte med 60-70hk - og man risikerer å sovne på transportetapper. En sykkel jeg vurderer er Kawa ZX9R som er en romslig fin sykkel med bra motor. Men kanskje en V-twinn 1000 er bedre? TL 1000 SV eller Honda sine?

Er ikke dette en vanvittig god idé???

2R-sykkel til ADV?  Empty Re: R-sykkel til ADV? on 23.07.19 19:10

intrudergubbe

Glimrende at du setter igang noe, gutt,grus er dessverre ikke noe for meg .....ødelagte håndledd etter tre tiår i ensidig industriarbeid gjør det mer enn stritt nok med vanlig flatkjøring rundt i Mjøstraktene....
Men interessen for andres gruskjøring er intakt....så ikke umulig jeg blander meg litt borti lell..... Arrow Arrow

http://endre.tajet@gmail.com

3R-sykkel til ADV?  Empty Re: R-sykkel til ADV? on 24.07.19 11:47

mortal

mortal
Haya99 skrev:Ligger jo ute vidder av Gixxer som offroader og lignende. Det jeg skal ha er en sykkel som er ok på veien - blir jo uansett mest asfaltkjøring når man bor i Oslo - men så skal det være grusmulighet, god sittestilling og litt trøkk. Nyere KTM er jo det man burde ha - men jeg pønsker på et lavbudsjettprosjekt - utgangspunkt en opp til -99 mod sykkel fra Sweden -  ca. 20 lapper - med litt motor; de fleste kurante ADV sykler er jo undermotoriserte med 60-70hk - og man risikerer å sovne på transportetapper.  En sykkel jeg vurderer er Kawa ZX9R som er en romslig fin sykkel med bra motor. Men kanskje en V-twinn 1000 er bedre? TL 1000 SV eller Honda sine?

Er ikke dette en vanvittig god idé???
Jo, R-sykkel til adventure-kjøring er lurt. Eller hva med Gold Wing, som et par karer har brukt til det samme? Mye som er mulig, men tror livet blir enklere og det blir morsommere å kjøre med tilpasset redskap. rabbit

Så langt jeg vet, har du ikke hatt noen V-twin ennå, så jeg tror det bør være det på din neste sykkel. KTM 990 SMT eller 950/990 SuperDuke har du vel vurdert tidligere også, en 950 SuperDuke tror jeg du får billig fra Sverige.

Eller hva med en Suzuki TL 1000 S ja, ingen dum maskin det heller, og den er vel nærmest en kult-sykkel også. Har hatt en selv, bra motor, fine dempere (hadde Öhlins bak), og bra bremser. Hadde heller kjøpt TL enn SV, etter å ha kjørt begge.

4R-sykkel til ADV?  Empty Re: R-sykkel til ADV? on 24.07.19 11:48

mortal

mortal
intrudergubbe skrev:Glimrende at du setter igang noe, gutt,grus er dessverre ikke noe for meg .....ødelagte håndledd etter tre tiår i ensidig industriarbeid gjør det mer enn stritt nok med vanlig flatkjøring rundt i Mjøstraktene....
Men interessen for andres gruskjøring er intakt....så ikke umulig jeg blander meg litt borti lell..... Arrow Arrow
Du behøver jo ikke kjøre i racerfart, fullt mulig å ha fine turer på grusveier i rolig tempo, da får man sett mer også. king

5R-sykkel til ADV?  Empty Re: R-sykkel til ADV? on 24.07.19 15:19

Haya99

Haya99
Tl 1000 og Hondas Firestorm - men de syklene som ligger ute er så fine - kan ikke bruke øks på dem...Har kjørt endel VTR 1000 SP1 - flott sykkel og morsom V-twinn. SV er for ny til å få billig.

Kawan er meget romslig og god å sitte på - derfor den kom opp. Så nettopp bilde av en BMW 1600 fra Bukkerittet så mye er mulig.

Det er greit å kjøre rolig - men man må ha mulighet til å dra på litt.

Var å testet en KTM SM-T - utrolig bra og morsom sykkel - men 80 lapper er mer enn jeg hadde tenkt nå. 950 duke er ikke billig.
Tror jeg skal klare å tyne en SMT-T 09 inn for 60t neste vår.

Det er dustepriser på gamle Afrika Twin og Super Tenere på finn - kanskje ta inn en bruke litt og selge videre.
KTM ADV sykler er også stive priser -bortsett egentlig fra 1190 - hvis man skal opp over 100T.

6R-sykkel til ADV?  Empty Re: R-sykkel til ADV? on 24.07.19 15:38

mortal

mortal
Hent en Super Ténéré 750 i Sverige da vel, får fine til under 20.000,-. Da kan du sikkert kjøre noen år, og selge uten tap. Har ikke kjørt den, men den er visst piggere enn Africa Twin 750. Veteransykkel, koster "ikke noe" å ha stående. rabbit

7R-sykkel til ADV?  Empty Re: R-sykkel til ADV? on 24.07.19 15:52

Haya99

Haya99
Sjekket data opp mot Africa Twin - Tenere er sprekere men tyngre +18kg tomvekt. Jaggu dukka det opp etpar Guzzier Quota 1000 og 1100 - men litt stive priser. Og så er det en Cagiva Elephant  - kompis har det - stilig sykkel - gikk en veldig bra 900 billig som ble solgt etter 5 min. Er visstnok mulig å sette inn hvassere Ducc motor i disse.

Tiger 900 har også potensiale ifht nyere motorer.

8R-sykkel til ADV?  Empty Re: R-sykkel til ADV? on 24.07.19 17:41

mortal

mortal
Så mye som 18 kg mer ja, det var litt. Men tror den motoren føles mye piggere enn Africa Twin, og morsommere å kjøre. Men jeg har som sagt ikke kjørt noen av dem.

Quota er tøft, men dette er også sykler med voksen egenvekt. Elefant 900 er jo gøy, kjøp om du finner en fin en. Cool

Tiger 900 hadde jeg droppet. Gode på mange vis, men det er dette med vekta igjen da ...

9R-sykkel til ADV?  Empty Re: R-sykkel til ADV? on 25.07.19 10:31

intrudergubbe

mortal skrev:
intrudergubbe skrev:Glimrende at du setter igang noe, gutt,grus er dessverre ikke noe for meg .....ødelagte håndledd etter tre tiår i ensidig industriarbeid gjør det mer enn stritt nok med vanlig flatkjøring rundt i Mjøstraktene....
Du behøver jo ikke kjøre i racerfart, fullt mulig å ha fine turer på grusveier i rolig tempo, da får man sett mer også. king

Resarch pågår angående en grustur i Sjusjøområdet en gang i tiden for MC-venner her og på et annet forum..jeg blirpå Sjusjøen og spiser is.. affraid
Besiktigelsene foretas på to, de såkalte apostlenes hester...DA ser jeg mye,både
kuer og sauer (to og firbente..)...men håper å unngå ulv og bjønn..på nært hold iallfall.Exclamation  .. Arrow

http://endre.tajet@gmail.com

10R-sykkel til ADV?  Empty Re: R-sykkel til ADV? on 25.07.19 15:40

Haya99

Haya99
Når det gjelder å ta en R-sykkel eller en gate V-twinn - og bygge dem om; etter å ha sett ombygginger av Hayabusa til "streetfighter" (burde vært standrett) - så sitter slike løsninger lang inne - hvis de ikke i utgangspunktet er skadet.

En annen løsning er jo å bytte til en grovere motor i doningen - sykler som er egnet for det er flere; Elephant, Tiger, V-Strom - når det gjelder Africa T og Tenere så tror jeg disse ikke så lett kan gjøre dette.

Sponsored content

Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]