Bike Anarchy Norway - BAN.
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
Bike Anarchy Norway - BAN.

Forumet hvor det er lov å kalle en spade for en spade:-)

You are not connected. Please login or register

Stiftemaskin for setetrekk

Go down  Innlegg [Side 1 av 1]

1Stiftemaskin for setetrekk Empty Stiftemaskin for setetrekk on 17.02.20 21:30

Bromm

Bromm
Har et par mc-saler med plastbunn som jeg skulle hatt trekkt opp at. Selve trekket er jo som kjent stiftet rett på salbunnen av plast og den plasten er hard så en vanlig stiftepistol nytter ikke. Tenker at det må til en elektrisk eller luftdreven for å få nok kraft til å stifte i plasten. Selve stiften kan heller ikke være for dyp, ca 3-4mm og bredde ca 10-12mm. Har kikket litt på nett men ikke funnet noe passende. Noen som har noe å anbefale?

2Stiftemaskin for setetrekk Empty Re: Stiftemaskin for setetrekk on 17.02.20 23:32

mortal

mortal
Jeg kjøpte en luftdrevet på Biltema som var tiltenkt dette, men har foreløpig ikke fått testet den ut. Men de har forskjellige typer der, og et utvalg av stifter. Jeg fant i alle fall noe passende.

3Stiftemaskin for setetrekk Empty Re: Stiftemaskin for setetrekk on 18.02.20 11:47

Bromm

Bromm
Denne du mener https://www.biltema.no/verktoy/trykkluft/stiftepistoler/luftdrevet-stiftepistol-as-112-2000040228 ? Har kikket på den men er litt usikker på om den klarer 3-4mm stiftelengde(dybde) uten å krølle stiften (skjer ofte ved bruk av kortere stifter enn hva verktøyet er laget for). 6mm blir vel noe langt gjør det ikke? Plasten i setebunn er jo bare 3-4mm og trekket nærmere 0 når det er komprimert med stiften så da vil jo endene på stiftene stikke inn i skummet? På crosserne så er jo sideskummet på salen veldig tynt, ikke som på gatesykkler hvor skummet er langt tykkere. Ville også hatt stifter i syrefast/RF.

4Stiftemaskin for setetrekk Empty Re: Stiftemaskin for setetrekk on 13.04.20 23:38

knutk

Bromm skrev:Denne du mener https://www.biltema.no/verktoy/trykkluft/stiftepistoler/luftdrevet-stiftepistol-as-112-2000040228 ? Har kikket på den men er litt usikker på om den klarer 3-4mm stiftelengde(dybde) uten å krølle stiften (skjer ofte ved bruk av kortere stifter enn hva verktøyet er laget for). 6mm blir vel noe langt gjør det ikke? Plasten i setebunn er jo bare 3-4mm og trekket nærmere 0 når det er komprimert med stiften så da vil jo endene på stiftene stikke inn i skummet? På crosserne så er jo sideskummet på salen veldig tynt, ikke som på gatesykkler hvor skummet er langt tykkere. Ville også hatt stifter i syrefast/RF.

Den burde greie det.

Selv har jeg denne:
Rapid PS101

Benytter 6mm rustfrie stifter. Har kun prøvd på BMW seter, og den banker stiftene gjennom som om den jobbet i smør..

Husk at stiften må stikke gjennom med minst 1 - 2 mm, ellers kan man risikere at de blir presset ut igjen.

5Stiftemaskin for setetrekk Empty Re: Stiftemaskin for setetrekk on 14.04.20 17:26

Bromm

Bromm
Takk for svar knutk. Har ikke fått kjøpt inn stiftepistol ennå og den du linker til virker jo veldig bra. Fikk et tips om å lime noe tykkere som fks gulvbelegg elign innvendig på setebunnen for å redusere lengden på stiftene. Får se om jeg får rota meg til å få begynt på disse setene snart og oppdatere trådene mine.

6Stiftemaskin for setetrekk Empty Re: Stiftemaskin for setetrekk on 14.04.20 18:36

knutk

Bromm skrev:Takk for svar knutk. Har ikke fått kjøpt inn stiftepistol ennå og den du linker til virker jo veldig bra. Fikk et tips om å lime noe tykkere som fks gulvbelegg elign innvendig på setebunnen for å redusere lengden på stiftene. Får se om jeg får rota meg til å få begynt på disse setene snart og oppdatere trådene mine.

Om stiftene stikker gjennom 1 - 2 mm er dette noe du aldri vil merke. Pistolen funker som bare rakkeren. BMW plata er temmelig hard, og jeg prøvde med ordinær stiftemaskin først, (og det funka ikke i det hele tatt).
Ta en titt på stiftene som var der, tipper de er minst 5-6 mm.

7Stiftemaskin for setetrekk Empty Re: Stiftemaskin for setetrekk on 14.04.20 19:18

Bromm

Bromm
knutk skrev:
Bromm skrev:Takk for svar knutk. Har ikke fått kjøpt inn stiftepistol ennå og den du linker til virker jo veldig bra. Fikk et tips om å lime noe tykkere som fks gulvbelegg elign innvendig på setebunnen for å redusere lengden på stiftene. Får se om jeg får rota meg til å få begynt på disse setene snart og oppdatere trådene mine.

Om stiftene stikker gjennom 1 - 2 mm er dette noe du aldri vil merke. Pistolen funker som bare rakkeren. BMW plata er temmelig hard, og jeg prøvde med ordinær stiftemaskin først, (og det funka ikke i det hele tatt).

Ser ut som det blir en tur til Bauhaus gitt
https://www.prisjakt.no/product.php?p=3650859
Når det gjelder selve stiftene, går det greit med slike vanlige stifter eller MÅ man ha rustfrie. Fant noe rustfritt på ebay men usikker på bredde da noen har innvendige mål mens andre bruker utvendige mål.

8Stiftemaskin for setetrekk Empty Re: Stiftemaskin for setetrekk on 14.04.20 19:58

knutk

Bromm skrev:
knutk skrev:

Når det gjelder selve stiftene, går det greit med slike vanlige stifter eller MÅ man ha rustfrie. Fant noe rustfritt på ebay men usikker på bredde da noen har innvendige mål mens andre bruker utvendige mål.

Tja, om man skal sikre seg at klammene ikke ruster er det trolig ingen vei utenom.
I alle fall, om ønsket er rustfrie klammer er det disse som passer til pistolen.
Rustrfri #53 x 6mm

9Stiftemaskin for setetrekk Empty Re: Stiftemaskin for setetrekk on 14.04.20 20:10

Bromm

Bromm
knutk skrev:
Bromm skrev:
knutk skrev:

Tja, om man skal sikre seg at klammene ikke ruster er det trolig ingen vei utenom.
I alle fall, om ønsket er rustfrie klammer er det disse som passer til pistolen.
Rustrfri #53 x 6mm

Supert, takk. Ser ut som om dette er rette utstyret for meg, helt klart. Med rustfritt så holder de jo "evig". De som står på er ikke rustfrie men mye tykkere og bredere og de har stått på i 36 år så selv om disse er tynnere så vil de nok vare lenge i rustfri utgave.

Sponsored content

Til Toppen  Innlegg [Side 1 av 1]